GR57 1ste deel Tilff via Esneux naar Pont de Sçay - Reisverslag uit Brussel, België van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu GR57 1ste deel Tilff via Esneux naar Pont de Sçay - Reisverslag uit Brussel, België van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu

GR57 1ste deel Tilff via Esneux naar Pont de Sçay

Door: willem1952

Blijf op de hoogte en volg Willem

26 September 2010 | België, Brussel

Dinsdag 21-09 En weer een hele dag puur genieten, wel 'n beetje afzien zo nu en dan....

Vanmorgen met moeite los kunnen weken bij de campingbaas was blij met ’n praatje en bleef koffie schenken!! De camping bleef in de schaduw dus ’t tentje nat van de douw ingepakt weer koffie toen naar de bakker en alles in de tas gefrut 10:30 eindelijk weg 12:30 pitstop op ’n terrasje in Esneux ongeveer 10 km gelopen schat ik in Mery over de brug naar de linkeroever en in het volgende gehucht Hony weer over de brug naar de rechteroever en de berg op en weer af naar Esneux waar ik op ’n terrasje ’n croque monsieur met ’n koffie genuttigd heb, wat nu effe de kaart bekijken, besloten om niet door de Bois d’Esneux te gaan maar gewoon de RAVel te volgen tot Poulseur c.a. 4 km. Daar gehoord dat de camping voor Comblain lag dus dat ik dan via Sart en de liaison GR571 naar camping “le Confluent” bij de pont de Sçay moest lopen +/- 8 km. omdat je anders in Comblain la Tour uit kwam, nog eens 9 km. verder.(le Confluent afgeleid uit ‘t feit dat de Amblève en de Ourthe hier bij elkaar komen 1 km. beneden Comblain au Pont (pont de Sçay)wel weer 'n liaison die nogal sterk daalde ;-)

Kom ik op de camping vraag ik of ie nog ‘n plekkie voor me heeft, antwoord hij ja samen met 200 tieners, heb ik weer ;-) maar ja die moeten ook ergens blijven, toch? ’n Begeleider van die groep die aan de bar staat stelt me gerust “we houden ze door de dag zo intensief bezig dat ze na ’t avondeten spontaan omkiepen, dus dan is ’t hier super rustig”, ik word door Paul naar m’n plaatsje gebracht en ’t ritueel kan weer beginnen tentje opzetten, douchen (1€) wassen, was ophangen, dan is ’t weer tijd om boodschappen te doen, ’n pilsje gehapt in ’n stamineetje tegenover de camping, wat denk je, de SPAR is 1 km verderop, dus toch weer 2 km extra weliswaar over de RAVel maar toch, enfin, ’n Geusje genuttigd op ’t terrasje bij de brug van Comblain en terug naar de camping, weer ’n culinair hoogstandje in elkaar geflanst, halve gebraden kip opgewarmd, beker CupaSoep om ’t weg te spoelen en ’n lekker ambachtelijk volkoren broodje erbij, tomaatje voor de broodnodige vitamientjes, afblussen met ’n pilsje, wie doet je wat, alweer ’n dag puur genieten!!! toen nog ’n bakkie koffie gezet en gaan afwassen. ‘k ga nadien naar de bar om effe ’n bakkie cappuccino te drinken en nog wat te ouwehoeren raak aan de praat met ’n Belgisch stel, bieden me ’n wijntje aan waarna ze naar de caravan gaan, klets nog wat met de Bos drink nog ’n wijntje en reken af koffie & 2 wijntjes 6.70€ plaatsje 17.50, ‘k zeg je hebt toch wel gezien dat ik met ’n rugzak binnen kwam en niet met ’n auto + caravan +2 personen ’n hond en m’n schoonmoeder? Ja maar hij hanteerde 1 tarief, ja das makkelijk, hij was in april begonnen en nu al uit de rode cijfers, ja geen wonder hé, maar daar trap je geen 2de keer in hé, dus de cijfers van volgend jaar maar effe in de gaten houden.

22:00 terug naar mijn tentje gelopen door ’n prachtige heldere nacht en Catharina ge sms’t dat ik via de Grote Beer naar haar zwaaide, ’n smsje terug gekregen dat ze terug zwaaide toen ze met Wammes rondliep maar niet wist naar welke beer ze had gezwaaid na ’n tijdje naar die schitterende sterrenpracht te hebben gekeken m’n slaapzak opgezocht en heerlijk geslapen, rond ’n uur of 3 met zweet op de kop wakker geworden! Dacht, ben je ziek? Nee, ’t voelde goed, conclusie goede combinatie slaapzak & lakenhoes, dus maar effe de tent uit… zakkemist je zag werkelijk geen hand voor ogen en vochtig zeg ik je, niet te filmen, dus was er geen sterren kijken meer bij :-(

De Sterrenhemel van vannacht zal er ongeveer zo hebben uitgezien…!

Boven je hoofd Deneb, de hoofdster van de Zwaan, staat bijna recht boven je hoofd, in het zenit. Ook het huisvormige sterrenbeeld Cepheus bevindt zich zeer hoog aan de hemel; de punt van het huis wijst naar het noorden.

In het oosten Jupiter, in het sterrenbeeld Vissen, is een opvallende verschijning in het zuidsooten. Linksboven Jupiter staat het Herfstvierkant, met links daarvan het langgerekte sterrenbeeld Andromeda. Tussen Andromeda en de oostelijke horizon zijn de Driehoek en de Ram te vinden. Linksonder de Ram zijn de Plejaden zichtbaar.
In het zuiden De zuidelijke hemel wordt grotendeels in beslag genomen door de Zomerdriehoek, die bestaat uit de helderste sterren in de Zwaan, de Lier en de Arend. Linksonder de Zomerdriehoek, dichter bij de horizon, staan de Dierenriemsterrenbeelden Steenbok en Waterman. Die bevatten echter nauwelijks heldere sterren. De Boogschutter gaat onder in het zuidwesten.

In het westen Precies boven de westelijke horizon staat de kleine kop van de Slang; links daarvan is het uitgestrekte sterrenbeeld Slangendrager te vinden. Hoog aan de hemel, tussen de kleine Noorderkroon en de heldere ster Wega, moet Hercules gezocht worden. De helderste ster aan de westelijke hemel is Arcturus in het sterrenbeeld Boötes, laag in het westnoordwesten.

In het noorden De opvallende Steelpan van de Grote Beer staat boven de noordnoordwestelijke hemel, netjes rechtop, met de bodem aan de onderkant. Rechtsboven de Grote Beer is de Poolster te zien; het kleinere steelpannetje van de Kleine Beer strekt zich naar links uit. Cassiopeia en Perseus staan hoog in het noordoosten, en de winterster Capella wordt ook steeds beter zichtbaar.

Bron.: allesoversterrenkunde.nl ;-)

Kilometers van vandaag c.a. 22.

Wordt weer vervolgd…

P.S.
De Ourthe is een zijrivier van de Maas in de Ardennen die bij Libramont ontspringt (Westelijke Ourthe) en de Ourthe die bij het plaatsje Ourthe nabij de grens met Luxemburg begint (Oostelijke Ourthe), deze komen bij Nisramont samen en nemen verder lageruit de Ambleve en de Vesder mee om in Luik in de Maas uit te monden

Ergens rond 1820 werd onder Willem I begonnen met de bouw van het Ourthekanaal dat via de Ourthe dwars door de Ardennen de Maas met de Moezel zou verbinden echter de onafhankelijkheid van België in 1830 gooide roet in het eten.

De Ambleve ontspringt bij Bullange in de hooge Ardennen (Baraque Michel) en voegt zich beneden Comblain au Pont bij de Ourthe

;-)

• 26 September 2010 - 08:43

Engelien:

Ik blijf met je meewandelen. En volgende week ben ik een heel klein beetje dichterbij - in Bretagne, dan. Ja, je had wat eerder aan de St Jacques moeten beginnen, dat had ik je misschien nog gezien ook...