Etappe Bratislava - Marianka - Reisverslag uit Marianka, Slowaakse Republiek van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu Etappe Bratislava - Marianka - Reisverslag uit Marianka, Slowaakse Republiek van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu

Etappe Bratislava - Marianka

Door: willem1952

Blijf op de hoogte en volg Willem

14 November 2011 | Slowaakse Republiek, Marianka

Etappe Bratislava - Marianka* 06-11-2011 (schitterend weer)

We vertrekken al vroeg uit Bratislava, ’t uit een stad wandelen is altijd een beetje “saai” vind ik, maar van een andere kant heeft het ook wel wat want je krijgt een beter beeld van de bevolking en de leef wijze, we komen langs ‘t Grasalkoviov palác het residentiële paleis van de president van Slowakije.

Na een +/- ’n uurtje zijn we uit de voorstad en lopen door een aangename bosrijke omgeving, we stijgen de hele dag gestaag (het eerste bordje 10:45 met een hoogte aanduiding geeft aan “Vojenská Nemocnica 178 meter) tot een uurtje voor Marianka ( Sekyl 404 meter)op een gegeven ogenblik spotten we ook nog een Everzwijn, wat op z'n dooie gemakkie aan 't fourageren is, van daaraf dalen we af naar ’t dorpje Marianka, waar we moe maar met een voldaan gevoel in een restaurantje neer ploffen en even een paar stukjes in het zuur ingelegde worst en kaas verorberen.

Daarna is ’t tijd om de kerk en de Lourdes grot met een bezoekje te vereren, de kruisweg door dit schitterende loofbos laten we voor nu even voor wat ’t is, nog meer klimmen is een beetje veel gevraagd ;-) wel staan we ‘n ½ uurtje in de rij om onze water flesjes te vullen met ’t heilzame levenswater wat er uit de bron stroomt, baad het niet dan schaad het niet zal ’k maar zeggen. Weer een prachtige wandeldag door een schitterend natuurgebied met een beetje spiritueel einde, terug in het hotel lekker effe de sauna in en lekker eten, helemaal top;-)

Eventuele overnachtings mogelijkheid in Marianka.:

*Marianka is het oudste bedevaartsoord in Slowakije, met de gegevens die teruggaat tot 1377. De omliggende bossen van de Kleine Karpaten bieden uitstekende mogelijkheden om te wandelen / fietsen of het verkennen van de ruïnes van het middeleeuwse kasteel van Pajstun. N.NO/O van Marianka via Borinka

(zrúcanina Pajštún - the ruin of castle Paulenstein)

• 14 November 2011 - 10:10

Engel:

Leuk.

• 15 November 2011 - 10:22

Willem Van Ameijde:

Info over Marianka geplaatst :-)

• 18 November 2011 - 16:26

John:

Altijd al een levensgenieter geweest hé Willem

Willem

Na 1800 km Camino de Santiago de Compostella, Effe een andere hike "Stikkersmurf op de Sultans Trail ;-) "Carpe Diem", quam minimum credula postero.... Always remember to forget The troubles that passed away. But never forget to remember The blessings that come each day.;-) E-m@il adres onderweg.: willemwandelaar.wva@gmail.com

Actief sinds 17 April 2010