Sultans Trial / Etape Devin - Bratislava - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu Sultans Trial / Etape Devin - Bratislava - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu

Sultans Trial / Etape Devin - Bratislava

Door: willem1952

Blijf op de hoogte en volg Willem

13 November 2011 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Uitzetten van de Sultans Trail Slowaakse deel, Devin – Stúrovo (Slowakije) / Esztergom (Hongarije) http://www.sultanstrail.com/

Etape Devin – Bratislava 05-11-2011 (schitterend weer)

Wandelaars en of Fietsers nemen in Hainburg an der Donau de catamaran vleugelboot.

En beginnen de wandeling in Slowakije nadat ze van boord zijn gegaan bij het voormalige Haven / Douane kantoor aan de voet van de fortificatie van Devin, de eerste markering vinden ze op ’n lantaarnpaal tegenover ’t aanleg stijger naast ’t informatie bord even verderop treffen ze Donau kilometerraai 1880 wat ze leert dat ze nog 1880 kilometer* te gaan hebben om uiteindelijk in de Zwarte Zee uit te monden,

*In tegenstelling tot andere rivieren worden de kilometers van de Donau stroomopwaarts geteld: het officieel nulpunt is de vuurtoren van Sulina aan de Zwarte Zeekust. Na de Wolga met zijn 3700 kilometer is de Donau de op één na langste rivier van Europa, en de langste binnen de EU. De Donau is een gemengde rivier, dat betekent dat hij gevoed wordt door smeltwater en regen en de enige grote Europese rivier is die in oostelijke richting stroomt. Na 2829 km bereikt hij de Zwarte Zee. Aangezien de Donau ontspringt op 1,4 km ten oosten van Donaueschingen in de “Donau door de samenvloeiing van twee uit het Zwarte Woud komende riviertjes, de Brigach en de Breg, in Donaueschingen zelf is er ook nog een "Donaubron", zodat er 3 Donaubronnen zijn. De bron van de Breg bij Furtwangen geldt ondertussen als officiële omdat zij het verst verwijderd is van de monding. Wil je nog meer info volg de link http://nl.wikipedia.org/wiki/Donau & http://krant.telegraaf.nl/krant/enverder/venster/reizen/reis.Duitsland/reis.960709dedonaubron.html

Maar we waren aan ’t wandelen…. We lopen aan de voet van ’t fort welk strategisch geplaatst is waar Morava in de Donau uitmond zodat beide rivieren bewaakt konden worden, even verderop komen we bij de ingang van ’t fort waar ook een hotel is en waar in ’t seizoen van alles te doen is, deze eerste stappen op Slowaakse boden gaan gevoelsmatig de verkeerde kant op omdat je er van uitgaand dat je op weg bent naar Istanbul en dus stroom afwaarts zou moeten lopen, je radicaal de andere kant uit loopt, maar daar hebben we hier bewust voor gekozen zodat de fortificatie van Devin bezocht kan worden en je hier langs de rivier langs ’n aantal oorlogsmonumenten komt als we verder lopen om via ’t kerkje ’t dorp te verlaten om tot de voorstad van Bratislava door een schitterend stukje natuur met enige stijg en daal meters te banjeren, ’t hoogste punt van deze tocht de “Devinska Kobyla” lag volgens de bordjes op 495 meter vanwaar je bij helder weer een schitterend uitzicht hebt op de meanderende Donau.

Als kers op de taart liep Alenna onze gids met ons naar de Burcht van Bratislava waarvandaan je uiteraard een schitterend uitzicht had op de Novi Most Brug waar bovenin een restaurant gevestigd is en de Donau.

Bratislava het oude centrum is mooi gezellig en leuk, maar doordat we niet “gewoon” aan ’t wandelen waren maar de route aan ’t uitzetten, heb ik niet veel tijd gehad om ’t goed te bezichtigen en moeten Catharina en ik samen nog ‘s ’n keer terug om de leuke dingen van deze week effe op ’t gemak te aanschouwen,kunnen we de caravan in Nitra of Kolarovo ofzo neer poten en een beetje gaan toeren, als God ’t beliefd heet dat, Inch’Allah…

Exacte data hoogte verschillen afstand enz… voeg ik later toe als ik de Garmin uitdraai van Sedat heb ontvangen;-)

• 13 November 2011 - 12:44

Engel:

Wandel ze. Zo te horen, ben je weer een echte ontdekkingsreiziger. Heerlijk.