Rondje Gronsveld - Margraten - Gronsveld - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu Rondje Gronsveld - Margraten - Gronsveld - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu

Rondje Gronsveld - Margraten - Gronsveld

Door: willem1952

Blijf op de hoogte en volg Willem

08 Juni 2010 | Nederland, Amsterdam

Limburgse waterwandelingen route 20 Gronsveld – Margraten

07-06-2010 Weer ’n oefenwandeling gelopen, met Diana, begin & eindpunt ’t Vroendel Gronsveld 14 Km. (als je niet verkeerd loopt
;-)) maar ja dat kan de beste gebeuren hé, dus +/- 20 Km.

Weer online gaf 20% kans op neerslag, dus dat risico wilde we wel lopen, Diana om 08:30 opgehaald, effe boodschappen gedaan en naar Gronsveld gereden, wandelschoenen aan rugzak om en om 09:50 gestart, ’n beetje bewolkt maar lekker wandelweer, Hellingbossen, Grubben, Wegkruisen en Regenwaterbuffers, Ecologische regenwaterbuffers, daar zouden we vandaag mee te maken krijgen, nou had ik dat Regenwaterbuffers niet goed gelezen en waren we al een tijdje onderweg en kwam zomaar spontaan ’n opstel voor een m@iltje in m’n hoofd…

Hallo wandelpadenmeneer, ‘k ben nu al een paar uur aan ’t wandelen maar buiten een paar opgedroogde poelen heb ik nog geen glimp van de Regenwaterbuffel mogen opvangen, by the way, zou U mij ’t verschil tussen Regenwaterbuffels en Waterbuffels kunnen omschrijven?
‘k Hoef je natuurlijk niet te vetrellen dat Diana bijna in d’r broek zeek van ’t lachen …

Grubben ontstaan door erosie van ’t regenwater, je hebt ’n bospad, ’t regent, ’t regent, en als ’t lang genoeg regent ontstaat er een riviertje op ’t bospad, resultaat dat erodeert, dus na de bui loop je wat dieper mooi, beetje bijzonder… en al dat water loopt tegenwoordig dus in een aangelegde regenwaterbuffer.

Rond 11:00 de eerste pitstop ingelast, hadden wel ’n bakkie pleur verdient vonden we zelf, de temperatuur was er ook een beetje debet aan want we konden beginnen met afpellen, na lekker gesmikkeld te hebben zijn we weer vrolijk op pad gegaan, wat denk je, we komen een plas tegen, ik kies de hoge- kant rechts en denk Diana kiest voor links… nee hoor… door de midden…, TOT aan haar enkels zakt ze in de prut… gieren… buikpijn van ’t lachen…
Maar ja, kleinigheidje heb je al gauw.

Wij weer lopen mooi stijgend en dalend landschap, lekker weer en ’n lekker tempo, de Honsgerggrub af, weer gezocht naar waterbuffels maar alleen waterbuffers gezien :) en opeens waren we de weg kwijt, ‘k zeg nog “hé jij daar” ben je de weg kwijt? Ja dus… hadden net ’n fikse klim zo een die in je bovenbenen begint te pitsen… gevolgd door ’n plateautje achter de rug, komen we op ‘n kruising ga ik rechts, waar ik eigenlijk links had gemoeten, dus na ’n tijdje zeg ik, das nie goe, dus na overleg maar terug naar daar waar ’t nog wel goe was hé, plateautje weer over, de pittig klimmetje ging nu naar beneden dus das makkelijk, komen we bij de vijfsprong met ’t wegkruis met ’t bankje, wij weer lezen, stukje die weg in… nie goe, stukje die weg in ook nie goe… conclusie, die pittige klim was toch zo nie goe nog nie, dus maar weer “de kop d’r veur” maar… nu ging ie wel makkelijker ;-)…Pffff… zo zie je nog ’s wat hé eannn je maakt van ‘n “korte” wandeling een wat langere wandeling.

Maar ja Rond 13:00 was ’t alweer bunkertijd dus wij ’n half uurtje gefoerageerd, worstje, gebakke eitje, radijsjes, brie, tomaatje, bakkie troost, appeltje toe en ’n banaantje voor de proteïntjes, we zaten in de buurt van ’t Amerikaans kerkhof in Margraten, en daar was een regenwaterbuffer, dat stond op ’n bordje ‘Regenwaterbuffer’ Amerikaans Kerkhof, daar kwam ik er dus achter dat ik vandaag geen RegenwaterbuffeLLLs zou tegen komen … maar Regenwaterbufferrrrrs, afijn niet getreurd één lettertje verschil, foutje kan iedereen maken hé…

Na ’t smikkelen en smullen de tas weer op/om? De temperatuur is weer iets gestegen schat dat ’t hier op ’t plateau van Margraten ongeveer ’n graatje of 22 is dus das lekker, nadat we bij ’t wegkruis naast ’t bankje (waarop we hadden zitten lunchen) linksaf waren gegaan kwamen we bij ’n dassen tunnel… waar we door moesten, en die zijn niet zo hoog ;-), daarna hebben we een sanitaire stop gehouden in Eckelrade na ‘n ½ uurtje zijn we weer verder gegaan via een weiland met jonge stieren Brrr, waardoor we uiteindelijk na 1¼ uur bij de Wolfskop kwamen waar we maar weer effe ’n hapje hebben genuttigd terwijl we een mooi uitzicht hadden over de Maasterrassen.

Daarna steil naar beneden de Blankenberg groeve in om vervolgens bij de Oreberg weer steil omhoog te moeten, ’t venijn zat dus duidelijk in de staart, we zaten er zo zachtjesaan alle twee wel een beetje door, boven op ’t plateau met links ’t Savelsbos en rechts een aardappelveld VAN 1500 METER Pfffff…. Dat was volgens Diana informatie die ze op dat moment best had willen missen!!! Geen tijden en afstanden als je ’t gehad hebt is minder zwaar :). Waren we tenslotte rond kwart voor vijf bij de laatste Grub met op een gegeven moment een Dassenburcht waar we niet echt van onder de indruk waren, waarna we ongeveer ’n half uurtje later best wel afgebrand bij de auto waren, lekker moe, en ook wel voldaan, wel ’n beetje pijn in de onderdanen ;-)… Al met al ’n geslaagde dag en beslist voor herhaling vatbaar maar voor Diana hoeft dat niet morgen al :). Eenmaal thuis had ik nog 1 liter water van de 3 & ½ kg eten van de 1½ dus de tas was nu 3 kg lichter…

’s Morgens nog ’n beetje auw in de bovenbenen maar verder geen probleem…

• 08 Juni 2010 - 16:01

Pia:

Had je best bij ons een bakkie komen doen, we waren tenslotte al om half 3 in Klein Ternaayen!!
    Maar al met al ik doe het jullie niet na, super.

• 08 Juni 2010 - 16:53

Diana:

We doen het gauw nog eens,vond het erg leuk.
    Mijn benen iets minder op dit moment haha.

• 14 Juni 2010 - 09:54

Engelien:

Zoals je ziet lees ik het verhaal niet in de juiste volgorde. Net terug uit de USA en heb zo'n 200 e-mails. Vandaar! Maar leuk hoor, je verhaal. Zoiets had ik ook moeten verzinnen met mijn wandeling langs de zuidkant van Grand Canyon!