Pezinskà Baba – Harmonia (bij Modra) - Reisverslag uit Modra, Slowaakse Republiek van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu Pezinskà Baba – Harmonia (bij Modra) - Reisverslag uit Modra, Slowaakse Republiek van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu

Pezinskà Baba – Harmonia (bij Modra)

Door: willem1952

Blijf op de hoogte en volg Willem

28 December 2011 | Slowaakse Republiek, Modra

2de wandeldag.: Zaterdag 17-12-2011

Pezinskà Baba – Harmonia (bij Modra)

06:00 opstaan 07:00 ontbijt en in ’t busje om 08:00 om rond 09:15 weer in Pezinskà Baba te worden afgezet, dit is een van de aspecten van deze markeer tripjes die mij ’t minst aanspreken, ik ga ’t liefst gelijk lopen zonder eerst een tijd in ’n bus te zitten maar ja, een onvermijdelijke gang van zaken, dus men nemen het zoals het is;-)

Vandaag helaas 1 uitvaller, Fouad heeft erg veel last van z’n knieën dus om erger te voorkomen neemt hij een stuk markering binnen de bebouwde kom waar je met de bus kunt komen voor zijn rekening, pikt ons dan op en zet ons verderop weer af waar de bus niet verder kan, levert een aanzienlijke tijdwinst op.

Gus maakt zijn eerste dag en onze gids Eva heeft ’t weerbericht gezien en loopt ook gezellig een stukje met ons mee, om later terug naar ’t busje te gaan, ’t heeft een graadje of 5/6 gevroren dus de blubber van gisteren zijn we in ieder geval totdat de temperatuur boven 0 komt kwijt.

De route die we uitzetten loopt weer door een mooi gevarieerd loofbos wat ’s zomers en in de herfst schitterend moet zijn, ’t terrein van vandaag is niet al te zwaar wat goed uitkomt want ik heb er gisteren en vandaag aardig wat moeite mee, kom niet in m’n ritme en heb zo’n beetje overal pijn bergop m’n heupen bergaf m’n linker knie die protesteert tel daar de altijd aanwezige “normale” rugpijn bij welke verergerd naarmate ’t weer kouder / vochtiger (kortom winters) wordt, bedenk ik me “wat doe ik hier in hemelsnaam” eigenlijk….

Rond 12:30 vinden we een soort jachthutje / afdakje waar we even beschut kunnen lunchen, bakkie thee, brood, worstje, chocola en een appeltje, iedereen deelt alles met iedereen, Gus komt er achter dat ie blaren aan ’t lopen is en wordt door Holy Emma ;-) (zoals ze later gedoopt wordt;-) maar dat komt nog.

Na een half uurtje is ’t weer tijd om door te stappen want de dagen zijn erg kort weet je nog? Andiamo…

Een uurtje later moet er wat klim en klauterwerk verzet worden over en onder omgevallen bomen door, we krijgen Emma ook nog zo ver dat ze voor de foto over een boom een beekje overbrugt wat de hilariteit alleen maar ten goede komt, als we bij de tuinhuisjes van Modra* komen lopen we langs een bron waar een beker aan hangt, Emma en ik proeven “lekker water” is de leus en vervolgens zijn we getuige van een klein wonder Emma vanaf nu Holy Emma zweeft als ’t ware enkele centimeters boven de grond, of ’t werkelijkheid is of dat de vermoeidheid ons parten begint te spelen…. Wie zal ’t zeggen ;-)

We lopen Modra in en treffen daar Fouad, Eva en Soltan inmiddels is ’t uiteraard al lang koffietijd geworden dus we landen in een gezellig tentje Restaurant annex wijnproducent shop/ proeverij (opent perspectieven als je alleen aan de wandel bent, ik bedoel eigenlijk niet met route uitzetten bezig bent, zodat je her en der wat meer tijd hebt, nu moet je toch nog door :-( Hier in Modra kun je alles vinden wat je nodig hebt denk ik er wonen ongeveer 8000 mensen.

Siert er elders een haan of een kruis de windvaan van de kerk hier is ’t een combinatie van een ster en een halvemaan (de Turkse Halvemaan??)

*Modra is bekent om zijn aardewerk industrie. Het blauw- witte porselein is beroemt in heel Slowakije, tevens is ’t een van de belangrijkste centra’s van de Kleine Karpaten regio. Modra als nederzetting wordt in de 11de eeuw genoemd, na de Mongoolse invasie in 1241 werd de nederzetting herbouwd door Duitse kolonisten, een van de stads poorten uit de 17de eeuw staat nog langs de hoofdstraat.

Sinds de 17de eeuw was Modra een toonaangevend ambachtelijk centra.

L'udovít Štúr, de Slowaakse schrijver en politicus, leefde zijn laatste jaren in Modra en stierf hier, Štúr was de leider van de Slowaakse nationale opleving en grondlegger van de huidige Slowaakse taal.

Na de koffie stikkeren we door (met de bus ;-) tot Harmonia, waar een VVV kantoortje is waar je alle benodigde informatie kunt bemachtigen,daarna stikkeren we door tot waar de bus niet verder kan en keren terug naar ’t hotel in Bratislava.

Einde van weer een schitterende wandeldag ;-)

Wordt wederom vervolgt ;-)

• 28 December 2011 - 17:38

Engel:

Blijf het ontzettend leuk vinden, je verslagen.