Cachticky Hrad – Nove Mesto - Reisverslag uit Nové Mesto nad Váhom, Slowaakse Republiek van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu Cachticky Hrad – Nove Mesto - Reisverslag uit Nové Mesto nad Váhom, Slowaakse Republiek van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu

Cachticky Hrad – Nove Mesto

Door: willem1952

Blijf op de hoogte en volg Willem

01 Januari 2012 | Slowaakse Republiek, Nové Mesto nad Váhom

6de en laatste wandeldag.: woensdag 21-12-2011 Cachticky Hrad – Nove Mesto*.

’t Is de laatste dag dus Trencin gaan we niet halen, want we willen om een uur of twee klaar zijn, zodat we in eerste instantie nog van een beetje wellness konden genieten, echter dat heeft het moeten afleggen tegen een beetje cultuur snuiven ;-0

Vandaag was de kortste etappe maar verreweg de zwaarste, het had vannacht gesneeuwd en toen we door ’t busje waren afgezet, moesten we een beetje klimmen naar de ruïne van Cachticky Hrad waar we wat rondgekeken hebben en uitvoerig uitleg hebben gekregen van ons lopend geschiedenisboek Eva, we zijn op 350 meter en tot dat we bij het punt “Visnove farma” zijn daalt ’t tot ongeveer 200 meter het is volop begonnen met sneeuwen dus dat geeft een extra dimensie aan de expeditie op deze hoogte blijven we een tijdje een meanderend beekje volgen en op ’t moment dat je begint te denken “nou zo gaat ’t wel lekker” kom je aan een splitsing waar wij links (weg van het water) aanhouden en daar gaat het omhooooog niet te filmen (doet Fouad toch;-) uiteindelijk zijn we na een drie kwartier klauteren op zo’n 400 meter, waar we over een plateautje lopen het is inmiddels half twaalf en nog ruim anderhalf uur van Nove Mesto af (in niet winterse omstandig heden, denk ik) het sneeuwt nog steeds dus van de omgeving zie je niet erg veel.

Rond komen we bij een restaurantje de Kacabar…. www.kacabar.sk waar we neerstrijken om een goulashsoepje en of een kaassouffleetje te verorberen, Soltan schuift ook aan en dus zijn we weer compleet we eten en drinken wat waarna we met het busje al stikkerend tot het station van Nove Mesto rijden….

Einde missie, niet af, jammer, maar wel heel erg leuk. Rond drie uur zijn we weer in het hotel, even andere schoenen aan en wederom proberen bij de liefdesbron te komen maar helaas…. We zijn weer te laat…. Dan maar naar de kerstmarkt … Glühwein her why come ;-)

* Nove Mesto nad Vahom = Nieuwe Stad aan de Vah

Nove Mesto nad Váhom, een mooie kleine stad gelegen in het westelijke deel van Slowakije. De stad heeft ongeveer 21.000 inwoners en ligt in een schilderachtige vallei tussen Bielefeldt Karpaty en Považský Inovec en dankzij zijn ligging en natuurlijke schoonheid biedt de stad veel interessante mogelijkheden om te zien en te doen.

Volgens verschillende archeologische velden die werden gevonden in de stad, in het deel genaamd "Mnešice ' behoort Nove Mesto tot een van de meest belangrijke Slowaakse historische locaties. Archeologen ontdekten dat op die plaatsen al mensen woonden tot 240 000 jaar geleden. In het verleden werd de stad gebouwd als een groot fort met een aantal torens. De nederzetting werd meerder malen de Turken aangevallen en in puin geschoten. Het oudste document dat is geschreven over de geschiedenis van Nove Mesto dateert uit het jaar 1253 en gaat over de afschuwelijke Turkse inval. Geleidelijk aan werd de stad een zeer belangrijk zakencentrum dit dankzij de zeer gunstige locatie. In de stad werden verschillende soorten handwerk bedreven, schoenen, keramiek of huiden looien.

In het historische deel van de stad is er een rooms-katholieke kerk met Romaanse toren uit de 13e eeuw, die werd uitgebouwd met gotische en barokke stijl, het rijke barokke interieur werd gemaakt door Italiaanse werknemers die er 15 jaar over deden.

Een andere zeer belangrijke historische trekpleister is een gebouw gelegen aan het centrale plein, dit uit de renaissance daterende gebouw stamt uit het jaar 1740 en was vroeger een paleis voor een rijke adel familie en is nu een museum. Aan de voorkant van het museum is er een standbeeld van de heilige Florian.

De evaluatie van deze toch wel heerkijke wandel week volt nog....

Willem Baba

• 14 Januari 2012 - 17:49

Engel:

Een beetje laat gelezen, want ik heb de afgelopen weken de mails niet kunnen bijhouden. Wel heel sfeervol - en echt kerstachtig. Ik wacht alle verdere avonturen in 2012 geduldig af!
    Gelukkig Nieuwjaar!