Losonec - Dobra Voda - Reisverslag uit Lošonec, Slowaakse Republiek van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu Losonec - Dobra Voda - Reisverslag uit Lošonec, Slowaakse Republiek van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu

Losonec - Dobra Voda

Door: willem1952

Blijf op de hoogte en volg Willem

30 December 2011 | Slowaakse Republiek, Lošonec

4de wandeldag.: Maandag 19-12-2011 Losonec - Dobra Voda* 248mtr.

Met een aantal pittige klimmetjes en afdalingen er in 1.: Certov Zl’ab 555mtr. 2.: Zaruby 768mtr. 3.: Havrania Skala 554mtr. 4.: Pod Havranou Skalou 448mtr. 5.: Bukova 239mtr.

We hebben besloten om eerder te vertrekken zodat we ’s middags wat meer tijd hebben, dus we zijn rond 08:00 al met de bus aan het stikkeren, een halfuurtje later komen we in Smolenice bij een recreatieoord met een soort houten hutjes, volpension 13,00€ zonder eten 8,00€ www.zaruby.sk hier kun je, je tentje probleemloos opslaan denk ik (mits je ’t effe vraagt) voor een nog lager tarief, er staat nu ook een auto dus ik denk dat de beheerder er permanent woont, maar nu buiten het seizoen is het gesloten.

We kunnen niet met de bus verder dus vanaf hier gaan we weer stappen door het niet aflatende gevarieerde loofbos, het begint rustig aan en loopt geleidelijk omhoog na een tijdje net voordat we op Certov Zl’ab 555mtr. Is de holle weg verspert door omgevallen bomen en moeten we een stukje stijl omhoog om bovenlangs de instorting weer terug op het pad wat eigenlijk meer een waterloop is te komen, dan dient ’t onvermijdelijke zich weer aan, namelijk als je een tijdje omhoog gelopen hebt gaat ’t daarna weer omlaag, maar niet voor lang want de Zaruby met z’n 768mtr. wordt door een wegwijzer aangekondigd we zijn op 625mtr. En moeten nog 21 minuten klimmen volgens de info op het bordje, het gaat niet zonder slag of stoot want er ligt een beetje bevroren sneeuw dus ’t is een beetje “slippery” ruim een half uur later zijn we dan op de top Pffff….

En ja hoor daar staat een bordje met de bemoedigende boodschap dat het nog 5u45 is naar Dobra Voda, het is nu 11:00 en zoals je weet als je op de top staat kan het alleen nog maar omlaag dus…. Daar gaan we weer we hebben tenslotte nog een aantal hoogte punten voor de boeg, waaronder de Havrania Skala 554mtr. Eerst gaar ’t een beetje naar beneden om vervolgens een half uurtje op de zelfde hoogte de crête te blijven volgen met de daarbij horende schitterende vergezichten, ’t is spekglad dus onder het rondkijken toch wel even opletten waar je, je stappertjes neerzet. Rond 12:00 zijn we op de Havrania Skala en is het tijd voor de lunch Dobre Voda is nog 5 uur van hier volgens het bordje dus hebben we in een uur driekwartier gelopen…;-)

Vanaf hier gaat het overwegend bergafwaarts, soms best wel stijl soms geleidelijk, we lopen in een schitterend stukje natuur, zelfs in dit seizoen rond 15:00 zijn we in Bukova en moeten we volgens ’t bordje nog 3 uur naar Dobre Voda dus het wordt weer in het donker stappen, maar vandaag zijn we weer compleet dus dat is ook weer gezellig, in het donker missen we weer ergens een weggetje waar we in hadden gemoeten en dwalen een klein uurtje zonder echt te weten waar we precies zitten, komen een jager tegen die ’t waarschijnlijk wel weet maar ’t niet echt duidelijk weet over te brengen, zo langzamerhand wordt er toch wel erg veel geschoten, weliswaar niet echt dichtbij… maar toch, je weet ’t niet hé.

Emma en ik vormen de achterhoede omdat we af en toe terug lopen om een markering aan te brengen, een halfuurtje voor Dobre Voda wordt even rust gegund aan Guus want die bikkel zit er al een tijdje doorheen, maar Guus heeft de oorlog meegemaakt dus niet voor een kleintje vervaart, bijna uit de tijd van de houten schepen en ijzere mannen he ;-) we blijven een beetje bij Guus opwandelen zodat hij niet aan het wiel van de pijn hangt en komen rond 19:30 bij het busje Pfffffffffffffff. Wat ’n dag!!! Maar Ooooo zooooo moooooi…….

Op naar ’t Hotel en effe rust……. En weer een schitterende ervaring rijker ….

*Dobre Voda = Goed Water, (Zuid Bohemen +/- 350 inwoners) 3 km ten oosten van de prachtige stad Ceske Budejovice. In deze (bier) stad bevindt zich een groot aantal monumenten en bezienswaardigheden, zoals het vierkante plein met de arcades, het raadhuis, de Samsonfontein, het planetarium en diverse interessante musea en tentoonstellingen.