12 April - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu 12 April - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu

12 April

Door: willem1952

Blijf op de hoogte en volg Willem

12 April 2011 | Frankrijk, Parijs

12 April.

Vandaag n beetje aux pief dwars door wijnvelden en bos genavigeerd ( zon tussen 10.00 & 12.00 ) altijd goed….
Wel akelig steile stukjes dus waren blij dat we in de gite in St Cyrles Colons waren, t vrouwtje van de mairie zag ons lopen en kwam eieren, kaas en n appel brengen.
’t Schijnt 11.00euro te kosten, is verder niets alleen n bakkertje. Zien wel wat t word.
Heb nog wisky & Gerard heeft nog wat cognac dus slapen gaat wel lukken ;-)
We hebben vandaag +/- 12 km gelopen. Alternatieve kilometers. Wel kuitebijters…….
Net hagelde het ff zijn dus op tijd binnen……
Morgen als t goed gaat Bessy sur Cure & overmorgen Vezelay.

Toen we vandaag tussen al die wijnranken van de Chablis liepen schoot me weer iets te binnen van toen ik in Givet zat te eten, n Nederlands stel, jut & jul, hij, .ul akelig veeeel verstand van wijn, bestudeert langdurig de wijnkaart & besteld n fles Chablis…… Meisje komt met de bewuste fles aan tafel, zegt .ul, jufvrouw ik wil rode! ’t Meske pleurt onderhand van dr hoeven, en antwoord…. Meneer Chablis bestaat niet in rode wijn !!!!!!
Waarop .ul antwoord, Aux Pays-Bas is ausi Chablis rouge, waarop t kind weer beleefd probeert te antwoorden dat dat niet kan omdat Chablis alleen WIT is…..
Non, non zegt .ul in olande ausi rouge…Zecht ’t meisje dan is het geen Chablis maar Bourgogne!!!!
Geef dan maar n rode Cote du Rhone zegt .ul….:-! Eikels hangen dus niet alleen maar aan n boom……Chablis.

Chablis is een streek in Frankrijk, zo'n 180 kilometer ten zuidoosten van Parijs, 100 kilometer ten noordwesten van Dijon. De wijngaarden liggen in een straal van 5 kilometer rond het stadje Chablis. De beste wijnen komen van de hellingen tegenover het stadje, aan de andere kant van het riviertje Serein. De grond bestaat uit een mengsel van kalk, klei en fossiele mosselen.

Dit wijnbouwgebied wordt vaak bedreigd door de vorst en dit tot ver in de maand mei. Er zijn twee technieken ter bestrijding van de vorst. De eerste is gebaseerd op het verwarmen door middel van oliekachels die men tussen de rijen wijnranken plaatst. De tweede techniek bestaat in het besproeien van de wijnranken met water, waardoor een ijslaag de jonge ranken voor verdere afkoeling beschermt.

De enige druivensoort die volgens de wet op herkomstbenaming (AOC) verbouwd mag worden is de beaunois, de plaatselijke benaming voor de chardonnay. Chablis is een beendroge witte wijn die geliefd is als begeleider van met name visgerechten (vooral aangeraden in combinatie met oesters), daarom ook wel oesterwater genoemd.

Chablis kent vier appellations die als classificatie kunnen worden beschouwd.

Bourgogne

Algemeen

De wijnbouw in de Bourgogne stamt uit de 6e eeuw na Christus. Hoewel de Romeinen al in 150 na Christus er wijn verbouwden, is de druiventeelt er na de val het Rijk verwoest en zijn het uiteindelijk de geestelijken (monniken) geweest die vanaf de 6e eeuw er weer wijn zijn gaan maken. En bepaald niet onverdienstelijk. Door de eeuwen heen genoten Bourgognewijnen grote naam en faam en waren het lievelingetje van menig Europees vorstenhuis.

De hoge mate van versnippering van wijngaarden in de streek is te danken aan Napoleon, die de grote terroirs van de geestelijken confisqueerde en verdeelde onder het volk. Door de Code Napoléon (Erfrecht-wet) bleven de wijngaarden tot op de dag van vandaag versnipperd en dus in handen van vele eigenaren die elk een hoekje bezitten.
De tamelijke complexe classificatiestructuur van de Bourgogne, met vaak lange appelatienamen en vele specifieke aanduidingen (Climats, Grand Cru's, V.S.R., Sous-Régionales, Communales, Premiers Crus etc) stamt uit 1937.

Geografisch gezien licht de Bourgogne ruwweg tussen de steden Dijon en Lyon langs de rivier de Saône, plus een klein gebied in het noordenwesten: Chablis. Het Bourgogne-gebied heeft een landklimaat, dus droge zomers en koude winters. Omdat er in het voorjaar veel nachtvorst kan voorkomen in de Chablis, plaats men kacheltjes in de wijn gaard om de vorst tegen te gaan. Nachtvorst is schadelijk voor de ontwikkeling van nieuwe bloesems en dus de bloei van de druivenstok.

De vijf subgebieden van de Bourgogne zijn (van noord naar Zuid):
1. Chablis
2. Côte d'Or (Côte de Nuits en Côte de Baune)
3. Chalonnais
4. Mâconnais
5. Beaujolais

De belangrijkste druivenrassen in de Bourgogne zijn de Pinot Noir voor de rode wijn en de Chardonnay voor de witte. Als tweede witte druif komt de Aligoté druif voor, die vaak als mengdruif wordt gebruikt. In de Beaujolais wordt vrijwel uitsluitend de blauwe Gamay Noir à Jus Blanc gebruikt, voor de typische Beaujolais-wijnen. In sommige gebieden komt men nog een klein beetje Pinot Blanc en Pinot Gris tegen, die uitsluitend wordt geteeld om bij te mengen in de witte wijnen.

• 12 April 2011 - 14:12

Diana:

Ja hier heeft het weer ook een duikvlucht naar beneden genomen.Maar ja als het maar droog is voor jullie.Fijne avond nog,maar dat moet lukken met de wisky en cognac:)Wens jullie morgen weer een goeie wandeldag groetjes.....

• 13 April 2011 - 15:46

Paul Lanfermeijer:

Willem,

fantastisch ...... dat verhaal van die rode Chablis :-)
    Ik heb nog ergens in de kelder wel wat liggen voor a.s. vrijdag (?) ....... is wel wit, als je het niet erg vind !!!!!

Paul

• 14 April 2011 - 06:03

Miranda:

goede morgen oompie
    wat een mooie tocht maak jij zeg heb gister bij catharina de fotoos allemaal gezien echt super.
    we of nou ja ik haha vroeg me toch af of je nou thuis komt met een dikke nek of een six pak ,als ik zo lees en hoor wat jullie allemaal onderweg krijgen om te eten en te drinken.toch wel heel bijzonder zo,n tocht.
    nou een hele fijne wandeldag weer en xxxxxxxxxxxxxxxxxx van ons
    ps was gister gezellig bij mn tantetje en zus