Voorbereidingen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu Voorbereidingen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen

Door: willem1952

Blijf op de hoogte en volg Willem

17 April 2010 | Nederland, Amsterdam

Maasbracht - Santiago de Compostela. 27-03-2010

Wat bezield je? Hoe kom je er op? Rond de 2500 kilometer lopen!!
Nou, gewoon lijkt me leuk…

Dan… ga je er over nadenken, hoe kom je er op? Eigenlijk wordt het door de jaren gevoed, we wandelen tijdens de vakanties best wel veel, of je nu in de Benelux, Frankrijk , Zwitserland, Denemarken of Duitsland wandelt je komt altijd wel een wandeling met een Jacobsschelp tegen, dus hebben we door de jaren heen al ’n paar honderd kilometer camino gelopen ;-), en heb ik regelmatig gezegd “dat ga ik ooit eens doen” je krijgt dan sté vast te horen, “mm… ja hoor” en nu sinds we vorig jaar ’n week of twee in Tripstad (Pfalz) gebivakkeerd hebben en weer een stukje camino gelopen hebben, begon het vastere vormen aan te nemen, wat resulteerde in ’n hoop ge-Google en aanmaken van drie nieuwe mappen in favorieten, Santiago Route, Santiago Uitrusting en Santiago Oefenloopjes.

Uiteindelijk heb ik vorige week 24 maart 2010 de vertrek datum op 2 april 2011 gepland, waar ik vannacht weer anders over dacht, want als ik 13 maart vertrek en de aankomst op 25 juli plan (mijn verjaardag en de naamdag van Sint Jacobus) heb ik 19 weken dat zijn 133 dagen plus 24 & 25 juli dus 135 dagen dan kan ik iedere week een rustdag inlassen als ik dat wil (rest 116 loop dagen) en heb ik tijd genoeg over om hier en daar te blijven hangen om interessante dingen te zien en te beleven, er van uitgaand dat ik gemiddeld 25 kilometer per dag loop en dus 100 dagen nodig zou hebben…

Nu de route kiezen :)…, dan kaarten en route gerelateerde documentatie aanschaffen.
Dan de uitrusting en bepalen wat ik meeneem… zo min mogelijk ;-)

’t Is net ’n virus dat bezit van je genomen heeft, je bent er gewoon iedere dag op de een of andere manier ff mee bezig.

Als je de route aan het bepalen gaat duiken ook de eerste dilemma’s op, gelijk al bij de start, namelijk hoe loop je, begin je over het jaagpad langs ’t Julianakanaal naar Maastricht en loop je dan door naar Klein Ternayen verder langs ’t Albertkanaal naar Luik, en dan de via Mosana, weinig pelgrimachtig tot zover, buiten ’n kaarsje opsteken bij Onze Lieve Vrouw Sterre der Zee in de Basilique op ’t Onze Lieve Vrouweplein in Maastricht wat dat wellicht ’n beetje goed maakt.

Of loop je ’n deel van ’t Pelgrimspad 2, via Maaseik, Sittard, Schin op Geul, Cadier en Keer, Maastricht, Visé en dan de Via Mosana en Via Monastica tot Rocroi

De eerste optie is vlak je loopt de hele dag langs ’t water, zo kun je wel goed in je ritme komen de eerste week, de tweede optie is veel aantrekkelijker qua landschap, je loopt namelijk door ’t schitterende Zuid-Limburgse heuvelland, maar ’t zal ’n dag of twee, drie langer zijn en meer van je ongewende benen vergen. Dus die afweging zal ik nog moeten maken, en wat zijn 3 dagen op 135 hé.

Dan is er nog ’n derde optie Via Limburgica, loopt via Maaseik, Tongeren en verder via Waremme naar Eghezée bij Namur en daar sluit je aan op de Via Monastica tot Rocroi. Voordeel van deze route is dat je Luik links laat liggen.

Dus, ‘k ben er nog niet uit, en voor dat ik er uit ben dienen de volgende dilemma’s zich al weer aan!! ;-)

Wat Word ’t Vezelay – Le Puy en dan de Col du Somport over de Camino Aragonés, of Vezelay - St. Jean-Pied-de-Port en dan de Camino Francés.

Leuk hé, al die voorpret, dan heb ik nog niet eens naar de etappes of overnachtingen gekeken, maar ja ‘k heb ’n tentje bij me en we hebben nog ’n jaar ;-)…

‘k Heb ’n gedeelte van de route al globaal uitgedokterd met etappes van rond de 25 kilometer tot Chalons en Champagne, met na 13 dagen lopen een rustdag in Reims ;-) & c.a 340 Kilometer, Pfff… ben nu al moe…

Gisteren 6 april hebben we ’n oriëntatie rondje gedaan (samen met broer Cor) bij “de Kampeerwinkel” en “Bever Zwerfsport” winkel in Eindhoven, zodat we enig idee krijgen wat de rugzak, tent, en verdere uitrusting moet worden en wat ’t ongeveer kost, veel van opgestoken, maar als ’t niet zwaar mag zijn hangt er gelijk een ander prijskaartje aan . En 8 à 10 kilo wordt puzzelen denk ik… maar ’t MOET onder de 12½ kilo blijven!!!

‘k Heb ’n gadget toegevoegd op m’n startpagina van internet ’n countdown tot de 13de maart 10:00,
nog 339dagen 23uur 11minuten 06seconden ;-)

Bij Stasser in Brunsum even met een tentenspecialist gepraat en enkele goede tips gekregen en een leuk tentje aanbevolen gekregen (Robens Osprey 2) weliswaar iets zwaarder 2.6 kilo maar veel comfortabeler en degelijker dan ’t tentje wat we in Eindhoven bij “de Kampeerwinkel” hadden gezien de (Coleman Falcon X2) 1.5 kilo, dus toch maar kiezen voor meer comfort voor relatief weinig meer gewicht was ’t advies van de specialist.

Ik heb de etappes nog eens bekeken en toch maar een rustdag ingeplant in de buurt van Huy bij Nelly en Renee m’n nichtje dat is na ruim 100 kilometer lopen en wellicht toch verstandig in het begin, ‘k heb er niks aan om me gelijk al over de kop te lopen en daardoor ’t eind niet te halen hé… nog maar 336 dagen ;-)

Gisteren bij Hendriks in Landgraaf www.hendrikslandgraaf.nl m’n stappertjes gekocht, vriendelijke, kundige mensen die je van goed advies voorzien, ‘k heb een stuk of zes zeven paar categorie B gepast van Lowa, Meindl en Hanwag, en net zolang gelopen en over de grind helling in de winkel getrampeld dat er uiteindelijk twee over waren waaruit ik moest kiezen en zijn het geen Gore- Tex geworden maar Yakleren leer gevoerde Hanwag schoenen, deze zaten als gegoten en zijn koeler dan de Gore- Tex, met ’n paar wandel sokken van Falke, (met links en rechts markering voor als ik ’s de weg kwijt ben ;-) schijnen de betere te zijn, mag ook wel voor 19 euri- tjes hé, ‘k heb niet vooraf naar de prijzen gekeken of gevraagd want hierin moet je tweeënhalfduizend kilometertjes wonen hé, dus MOETEN ze lekker zitten..., zoals je ziet kunnen ze ook van pas komen om bijvoorbeeld een ontiegelijke trap onder ’t hol te geven :-( ;-) Nu kunnen de oefenloopjes beginnen hé, even zorgen dat we wat kilometers in de benen krijgen.
Wammes zal ’t wel zien zitten denk ik.

Vandaag kunnen we Catharina d’r Lowa wandelschoenen gaan halen bij Smeets loopcomfort in Sittard, zijn speciaal aangepast aan haar voet, kan ze de kortere loopjes van ’n kilometer of vijftien, twintig mee lopen, is gezellig hé picknickje mee, wie doet je wat :).

Ik zit al de hele tijd tegen de eerste drie/ vierhonderd kilometer aan te hikken, dat is namelijk volgens mij ’t minst interessante deel van heel de reis, en opeens had ik ‘t, ik ga via Keulen, dan loop je namelijk door de Pfalz, Eifel en Moezel veel en veel mooier, denk ik. En dan van Metz via Vitel en Chaumont naar Vezelay lijkt me beter c.q. mooier dan Rocroi, Reims en Chalons en Champagne.

Dus daar zijn we uit, ’t wordt Roermond - Keulen en dan verder zoals eerder omschreven.

Gruss Goth mit’n and, Und Tsjus…

• 17 April 2010 - 12:46

Engel:

Geweldig wat je doet, jongen. Ik wandel(de) ook regelmatig, maar van de winter is er niet veel van gekomen - moet dus weer opstarten. Maar ik blijf je volgen. Sterkte. En nogmaals, geweldig.

• 17 April 2010 - 19:29

Rinus Van Ameijde:

Ha ouwe rammer, je plannen waar maken zie ik. Even een paar timps van een oud Marinier.

-Was je kleren tegen de regen in Gortex.
    -Sokken zijn belangrijk, draai deze om als je een naad voelt, voelt beter aan.
    -Probeer je schoenen niet uit te doen tussendoor elke dag, vocht ophoping.
    -Pak licht in door spullen gebruiksvriendelijk in te pakken.
    -Zorg dat je rugzak goed om je middel kan en kunt aantrekken aan de schouders!(Deze heb ik voor je! Kost niks en spendeer je geld aan een goed matje!)
    -Ga niet in kuilen liggen, ivm regen punt.
    -Vermijd kouvallen en maak er anders zelf 1 voor de tent indien nodig.
    -Koop martiaal wat Multi functioneel is! (Ook daar neem ik een boel van mee voor je!)
    -Koop een goed mes, niet die jij nu hebt.
    -Een goed horloge(sport).
    -Behandel je voeten met camfesspiritus.
    -Neem genoeg vaseline mee.
    -Eerste hulp kit, klein maar met de juiste spullen.
    -Koop een camelbag voor water in te doen, hoef je niet met flessen te zeulen.
    -Koop een goede naftabrander, die op alles brand!Benzine etc
    -Neem ingeval van nood asbit blokjes mee.
    -1tefalpannetke en rantzoenen en nood-nood rantzoen.

-Leer lopen zoals het moet, en daar help ik je mee. Wij gaan 20 KM lopen in Juni dus bereid je voor. Leer je veel van!

Mij zie je morgen, neem ik al wat spullen mee. Leuk dat je dit doet maar denk dat wij even moeten praten en zal je laten zien, voelen wat ik bedoel.

Groet Rinus,

• 17 April 2010 - 20:04

Rinus Van Ameijde:

Oja, niet vergeten:

-Speciale handdoekjes, 1x wringen en droog!
    -loopbroekje

En als je het wilt gaan wij samen wel eens info vragen en spullen bekijken.

Groet R.