1 Juni - Reisverslag uit Lauzerte, Frankrijk van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu 1 Juni - Reisverslag uit Lauzerte, Frankrijk van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu

1 Juni

Door: willem1952

Blijf op de hoogte en volg Willem

02 Juni 2011 | Frankrijk, Lauzerte

1 Juni

Geland in Lazerte op de camping, we slapen in ’n yourth ’n ronde tent met ’n vloer er in.
Vandaag ’n makkelijke etappe van 23 km via Montcuq ’n leuk ME dorpje we zijn nu in de bas Quercy, was er eerder in de haut Quercy sprake van de streek van de safraan, hier is de witte knoflook ’t product van de streek. Het is me toch gelukt ’n paar laatbloeiende wilde orchidéen te fotograferen, wel met enige voorzichtigheid want ’t blijft wild hé…
Gisteren ’n gite zoals ze eigenlijk allemaal zouden moeten zijn, schoon – gezellig en niet duur, Vanochtend vroeg vertrokken want om 5 uur begon de eerste te rommelen.
Onderweg twee brotonse dames ingehaald waarvan ik de vriendin gisteren had geholpen met een bemoedigend praatje, die kon niet meer lopen. Vandaag liep ze niet en is met de taxi naar hier gekomen en gaat morgen naar huis, ze boden me aan om bij hun in de yourth te slapen omdat ’t nogal druk is ( hemelvaart ) nu de 3de naar huis is kan ik morgen in Moissac ook bij hun slapen dus slaapplaats hast. ;-)
Morgen weer ’n niet al te heftige etappe km of 25, gaan vroeg weg zijn we ook vroeg in Moissac

Lauzerte.

Lauzerte is een gemeente in het Franse departement Tarn-et-Garonne (regio Midi-Pyrénées) en staat op de lijst van mooiste dorpen van Frankrijk.
Geografie Lauzerte ligt op een heuvel tussen de rivieren Barguelonnette en Lendou en op de weg van Cahors naar Moissac.

Het dorp is het hart van de Chasselas de Moissac (sinds 2003) En de productie van de meloenen van Quercy. Daarnaast is de streek bekend voor zijn boomgaarden, zonnebloemen, maïs en lavendel.
Oorspronkelijk was de heuvel van Lauzerte een gallisch oppidum.
Op het einde van de 12e eeuw verkrijgt de graaf van Toulouse Raymond V de heuvel en start met de bouw van een castelnau met 200 bouwloten voor woningen. Kolonisten werden aangetrokken met privileges. Als bouwplan gebruikte men Montauban als model. . Raymond VI bevestigde de situatie met het opstellen van een bastide charter in 1241.
Vijftig jaar later tijdens de honderdjarige oorlog werden de Engelese bezetters verjaagd door de inwoners. Als beloning maakte de Franse koning Filips IV Lauzerte tot hoofdstad van de Bas Quercy ( Quercy blanc) regio en zetel van de koninklijke seneschalk
In de godsdienstoorlog veroverde de Heer van Duras, die tot het kamp van de Hugenoten behoorde, het dorp dankzij een bres in de omwalling aan de huidige "rue de la brèche". Alle 597 inwoners, mannen, vrouwen en kinderen werden daarna vermoord.
Er kwam dan ook een einde aan de gloriedagen in de late 16e eeuw toen na de godsdienstoorlog Lauzerte werd gedegradeerd tot hoofdplaats van een district.
Sinds de middeleeuwen is het dorp een halte op de Via Podiensis, één van de pelgrimsroutes naar Santiago de Compostella. De pelgrims komen van Montcuq en gaan daarna naar de Sint Pietersabdij van Moissac.
De marktplaats van de bastide op de top van de heuvel. Omgeven door arcaden in rondbogen. Er staan verschillende huizen uit de 15e eeuw tot 18e eeuw gebouwd met wit kalksteen uit de streek.
Eglise Saint Barthélemy: (Bartolomeuskerk)
Loodrecht op de Place des Cornières met een sobere klokkentoren en façades uit de 14e eeuw en 19e eeuw. Oorspronkelijk van de 13e eeuw maar tijdens de godsdienstoorlog werd ze bijna volledig verwoest door de protestanten. Vergroot en met spitsbogen overwelfd in 1591 en 1654. In de noordelijke kapel vinden we een verguld barok altaarstuk met voorstellingen uit het leven van de heilige maagd Maria.
L'église des Carmes: (kerk van de Karmelieten)
Aan de uitgang van de buitenwijk van Auriac. De karmelietenorde vestigde op deze plaats een couvent in de 14e eeuw. Afgebroken in de 16e eeuw en opnieuw opgebouwd tegen 1678; veranderd in de 18e eeuw. De kerk heeft een hoekig chevet en een uniek schip verbouwd in 1673. Men ziet er de Maagd Maria die een roos geeft aan de heilige Simon Stock en aan de heilige Theresia van Ávila en er is ook een barok altaarstuk. In de zijnissen vinden we de profeet Elia en Johannes van het Kruis.

• 02 Juni 2011 - 09:45

Diana:

Nou blij dat je de orchideen hebt overleeft:) kijk je wel uit met al dat wild;).
    Veel plezier de komende etappe.Knuffel van ons....

• 02 Juni 2011 - 11:54

Engel:

Jongen, wat maak je toch veel mee, en zie je veel. Ik word er helemaal stil van - weet niet zo veel meer te zeggen. Maar leef mee!!! En geniet geweldig van je verhalen...

• 02 Juni 2011 - 13:10

Bonjour Willem,:

Lauzerte is een echte aanrader! De inwoners worden Lauzertins genoemd. Ik probeer ieder jaar in augustus in die omgeving vakantie te houden, ook vanwege de vele "vallende"sterren. Dat is zo prachtig dat ik daar geen woorden voor heb.
    Beste Willem ,ik ben best wel jaloers op jouw avontuur!
    Geniet van elke stap...

Bon Camino,

• 02 Juni 2011 - 13:11

Peregrinofrans:

Het hierboven geplaatste is mijn reactie!