Samenvatting van de eerste etappe tot Reims - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu Samenvatting van de eerste etappe tot Reims - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu

Samenvatting van de eerste etappe tot Reims

Door: willem1952

Blijf op de hoogte en volg Willem

01 April 2011 | Frankrijk, Reims

‘k Heb van 13 maart 10:00 tot 30 maart 13:00 nodig gehad om deze afstand te overbruggen 16 wandeldagen & 1 rustdag is gemiddeld +/- 22.5 km per dag…

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, IK HEB GENOTEN, enige kleine ongemakken daargelaten, echter nadat ik mezelf vermanend had toegesproken, ben ik meer en meer van de omgeving gaan genieten, en heb minder aandacht besteed aan pijntjes die hier en daar de kop opstaken.

Achetraf is ’t niet verstandig geweest om de hele winter op m’n krent te zitten in plaats van ’n aantal pittige oefenloopjes te doen anderzijds is ’t zoals ik dacht, als je kalmaan begint bouw je vanzelf conditie op en hoef je niet perse van te voren te oefenen, in principe kan iedereen 25 kilometer per dag lopen…

M’n eerste week was zoals verwacht ’t zwaarst maar gaandeweg wordt dat minder, uiteraard heb je momenten waarop je tegen jezelf zegt “verrekte mon-goool” waarom doe je je eigen dit aan, maar das van voorbijgaande aard, zal ‘k maar zeggen, als je dan weer ’n slaapplaats hebt gevonden, hebt gedoucht en bij super vriendelijke en hartelijke mensen aan tafel zit dan is ’t leed al weer gauw geleden en ziet de wereld er weer ’n stuk vriendelijker uit.

Wat houd je bezig?.. niet zo heel veel eigenlijk… waar loop ik naar toe? Wat eet ik? Waar slaap ik? Hoe houden m’n onderdanen zich, Dat zijn de speerpunten, maar ik heb gemerkt c.q. ondervonden dat hoe relaxter je je eigen daarin opstelt, hoe simpeler de oplossing aangedragen wordt,… ’t komt gewoon op je pad, zomaar uit ’t niets, nou ja niets… heel wonderlijk, zoals zoveel op deze tocht…

Nadat ik in de abdij van Leffe ’n kamertje toegewezen had gekregen zijn Gerard en ik op onderzoek uitgegaan naar ’n Leffe Blondje, maar lauwloenen geen schijn van kans, gelukkig had Gerard nog ’n kletske cognac in z’n heupflesje (heb ik gelijk aan de fourage smurfin doorge smst dus na Reims heupflesje hast) dus hadden we ieder toch nog ’n slaapmutsje, ‘s morgens na ’t ontbijt ieder zijns weegs gegaan en enige dagen later elkaar in Rocroy weer ontmoet, ’s avonds samen gegeten en ’s morgens weer ieder zijn weg vervolgd, nadat ik m’n middag soepjesprutstokbroodknabbelpauze had gehad, nadat ik alles weer had ingepakt, ging er n deur open en vroeg ’n alleraardigst vrouwtje of ik’n boisson chaude wilde, nou ja ons zeg geen nee nie, dus ike naar binne, koekie d’r bij praete, praete, praete, (ja, ja je leest ’t goed koekie d’r bij) had ie me echter weer ingehaald en zijn we samen aangelopen, gezellig kletsend over van alles en nog wat en hebben we volgehouden tot Reims waar Catharina ’n paar dagen bij me is, gisterenavond en vanavond met z’n drieën gegeten en morgen gaat ie weer verder, ik blijf nog ’n dag hangen dus is de kans klein dat we elkaar nog zien, hebben ’t erg gezellig gehad, maar zijn ook weer blij om alleen verder te gaan.

’t Weerzien met Catharina was geweldig, wat kun je iemand erg missen als je effe niet bij elkaar bent, echter wat me afgelopen nacht ERG tegen viel wat dat ik van de 4/8ste van ’t bed wat ik normaliter als “mijn”kant beschouw, ik er al minstens 2/8ste op ingeboet had in iets meer dan 2 weken, door wat strategische kneepjes heb ik alsnog 2/10de weten terug te heroveren maar heb toch ’n groot deel van de nacht aan de rand van ’n gapende afgrond met “visioenen” waarin de perikelen van ’t flauwvallen in Vireux verbleekte tot ’n onbenullig schrammetje vergeleken bij de door ’t ontiegelijk hard uit bed stuiteren tegen ‘t nachtkasje en in een gigantische plas bloed op de grond van ’n hotelkamer liggend bijkomen (schrik niet deze passage was fictie;-), omdat je plaats in bed tot ’n maximum geminimaliseerd is en ’t dan vanzelf sprekend is dat je er uit stuitert…..

Geweldige mensen ben ik tegen gekomen, mensen waarvan t nieuw op de tv ons wil laten geloven dat die er niet meer zijn, gewoon lieve, vriendelijke, vrijgevige, gastvrije mensen…. Die heb je echt nog, zo had je de Zusters van St. Jozef in Maastricht waar ik te gast was en waar een serene sfeer van rust en liefde heerste, en ik bij ’t weggaan van Jolanda ’n lieve jonge moeder van 3 kindjes, ’n kaartje met ‘n reliek van Pater Pio kreeg om me onderweg te beschermen, en mevrouw Trees van 98 aan wie ik heb beloofd dat ik ze ga vertellen hoe m’n tocht gegaan is, als ik terug ben, die bid voor me.

George Meurs in Kinkenpois, die je met Champagne en mooie verhalen onthaald en ’n lekkere eenvoudige maaltijd voorschotelt.

De dag erna komt Christine de deur uit op ’t moment dat ik langs kom, ik vraag of ze weet of er ’n pelgrimsopvang in ’t stadje is, wordt naar binnen geloodst bij d’r man geparkeerd van eten en drinken voorzien door Guillaume totdat Christine terug is en komt er nog meer eten een slaapplaats en ’n lekkere douche en vooral ’n gezellig gesprek, ’s morgens tijdens ’t ontbijt blijkt dat Christine ook 2de graads Reiki behandelaar is, net als ik, hoezo toeval… Guillaume kump out Remunj… later ontvang ik nog regelmatig smsjes als ze willen weten hoe ’t gaat, geweldige mensen.

’t Kan gewoon niet op, mensen spreken je aan, heb je iets nodig? Wil je eten? Hier neem mee voor onderweg, kan ik je ergens mee helpen? In één woord helemaal geweldig, fantastisch, ongelofelijk, fabuleus… Prachtig… en iedere dag weer opnieuw. ‘k heb 7 x moeten betalen om te slapen, waarvan 3 x donativo (dus hoefde niet perse).

Bij de burgemeester van Hargnies (waar in de bossen van Hargnies ’n paar weken geleden 2 Nederlandse pelgrims verdwaald waren) had ik ook weer zo’n bijzondere ervaring, zijn vrouw Agnes schrijft artikeltjes in de Ardenais en was al enige tijd op zoek naar ’n pelgrim, ik citeer “met de juiste uitstraling” einde sitaat “Moi Ikke dus” ;-) na Dinant was ’n deel van de route afgesloten en dus moest ik volgens de VVV Miep langs de Ravel op de linkeroever lopen en niet de GR volgen, waren al veel mensen gevallen en was dus veels te gevaarlijk, ik loop dus langs de linkeroever Dinant uit, echter VVV Miep is van de wal dus als je stroomopwaarts moet en kijkt is voor haar de linkeroever aan ‘n andere kant dan “de” linkeroever, met als gevolg dat ik over de National aan ’t passagieren ben…. Stop op ’n gegeven moment ’n Franse auto stapt Agnes uit OHHH AHHH, ben U pelgrim? Heeft U ’n schelp? Mag ik ’n foto maken? Waar slaap U? hier is m’n telefoon nummer, als U niets vind bel maar, en weg is ze weer…. Dus de volgende dag kon ik in Vireux wel wat hulp gebruiken en heb ik gebeld of ’t gastvrije aanbod ook die dag nog gold en vandaar dus die toch wel weer bijzondere ervaring.

Dan ’n paar dagen later komen we bij Jos oftewel Jozef zoals ze deze Tilburger hier noemen, wat ‘n…. bijzonder mens…. Zo…. Jos. Iemand die negen jaar geleden deze consumptie maatschappij min of meer de rug heeft toegekeerd en leeft volgens ’t principe wat je aan Moeder Aarde ontrekt moet je ook weer terug geven, en ’t lukt ‘m om met weinig middelen met z’n kippen, geiten, schapen en z’n land en zo nu en dan ’n pelgrim om in de watten te leggen z’n droom en zijn manier van leven om te zetten in puur ongekunsteld geluk, prachtig toch? Als je gelukkig kunt zijn op de manier die jou aanstaat en die je niet door allerlei materiële dingen wordt opgedrongen, na ’n prima maaltijd van eigen grond, weggespoeld met ’n aantal geruilde eigen brouwsels van de buurman, belande we in ’n diepgaand gesprek wat tot in de late avond door kabbelde, na ’n prima nachtrust en ’n stevig ontbijt was ’t dan weer tijd om aan de kuierlatten te trekken, ’n geweldige ervaring rijker. Jozefke Bedankt voor alles Menneke… we hebben nog veel aan je gedacht de laatste dagen toen we door de kapot gespoten velden deambuleerde waar geen levend insect meer te bekennen is en waar je alleen hier en daar ’n levens moeie vogel ’n vol met pesticide verziekt zaadje ziet pikken.

Samen met m’n Eindhovense reisgenoot Gerard Hoezen van de laatste dagen hebben we genoten van ’t weer de wandeling en mooie gesprekken zoals je kunt verwachten als twee ouwe knakkers met ’n rugzak aan levenservaring door de natuur banjeren.

Dan eindelijk een welverdiende rustperiode in Reims met m’n meissie…. Euhhh had je gedroomd ‘k heb onderhand al meer kilometers door deze …stad gelopen, winkeltje, in winkeltje uit, steeggie in straatje uit, dan van thuis naar hier en ‘k moet NOG ’n dag ;-) heerlijk….. KORTOM PUUR GENIETEN!!!!

Zo Lieve mensen, rest me jullie te bedanken voor de lieve reacties, adviezen en vooral ’t mee leven want zo wordt ’t voor mij allemaal nog meer ’n Feestje, ik ga nu nog effe ’n dagje van ’t gezelschap van m’n meissie genieten, zij zal ’n selectie van de 712 originele fotos bij de betreffende dagen bijvoegen dus ’t wordt voor jullie ff terug bladeren.

Knuffel en kusjes van mij en denk er aan !!!! Langzaam lopen is beter dan stilstaan.


  • 01 April 2011 - 09:27

    Albert & Pia:

    Zo wat een mooie momenten omschrijf je weer.
    Je kunt er straks een mooi boekwerk van maken.
    Jouw reisgenoot zijn rugzakje is wel kleiner, waar zit hem dat in??
    Nou het gaat jullie goed en we blijven je volgen.

    Liefs,

  • 01 April 2011 - 13:04

    Eric En Gerti:

    Wat een leuke samenvatting van je reis tot nu toe.Het is denk ik zo te lezen nog mooier dan je had durven dromen.Geniet nog van jullie laatste dag samen, wens je verder nog een mooie en goeie reis toe.
    groetjes Eric en Gertie

  • 01 April 2011 - 14:00

    John:

    Zo wat een leuke verhalen, ons feuilleton gaat verder.
    P.S. de stok van Gerard ziet er wel professioneler uit dan de jouwe Willem

  • 01 April 2011 - 15:51

    Moi Ik Zelf Dus ;-):

    Kleiner menneke kleinere rugzak grotere stok hé.
    Gerard heeft geen tentje en zo bij, ik vanaf morgen ook niet meer, heb alleen m'n prut stelletje gehouden, denk dat ik Catharina ergens rond de 5 killo mee heb gegeven, ze weegt 't als ze thuis is dus dan zet ze 't wel in 'n dag update. 'n Soepke houden we er wel in ;-) wij gaan nog effe genieten van 'n aperootje en straks lekker eten, groetjes en

  • 01 April 2011 - 16:28

    Diana:

    leuk verhaal weer:).Is denk ik nog leuker als je van te voren bedacht had.Geniet nog even van het samen zijn,val niet uit bed:).En weer weer plezier op je verdere tocht.Heel veel groetjes en knuffels van ons allemaal.En pootje van je hondje

  • 01 April 2011 - 17:52

    Robert En Wilm@:

    Een heel mooi reis verhaal, je hebt toch al heel wat beleeft, wie had dat kunnen bedenken van te voren.
    Maak er nog een gezellige avond van met Catharina, je moet er weer lang mee doen voor je der weer ziet.
    Groetjes

  • 02 April 2011 - 06:07

    Miranda:

    goh wat een leuk reis verslag zeg ,is gewoon naar uitkijken voor ons als je wat geschreven heb.
    geniet van het samen zijn met catharina en een hele goeie reis verder .
    dikke knuffels en xxxxxxxxx van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willem

Na 1800 km Camino de Santiago de Compostella, Effe een andere hike "Stikkersmurf op de Sultans Trail ;-) "Carpe Diem", quam minimum credula postero.... Always remember to forget The troubles that passed away. But never forget to remember The blessings that come each day.;-) E-m@il adres onderweg.: willemwandelaar.wva@gmail.com

Actief sinds 17 April 2010
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 222718

Voorgaande reizen:

10 Mei 2015 - 10 Mei 2025

Een Nieuwe Uitdaging

08 Oktober 2020 - 08 Oktober 2020

Flashback

18 November 2015 - 05 Juni 2016

Samen naar Santiago de Compostella

25 Maart 2013 - 07 April 2013

Toekomst Muziek ;-)

27 Januari 2012 - 26 September 2012

Het pad wat eigenlijk niemand bewandelen wil!!

09 December 2011 - 01 Januari 2012

Sultan's Trail Slowakije Deel 2 Marianka Trencin.

04 November 2011 - 11 November 2011

Stukje van De Sultan's Trail - Slowakije Deel 1

13 Maart 2011 - 15 Augustus 2011

Pelgrimstocht Maasbracht > Santiago de Compostela

16 September 2010 - 24 Oktober 2010

GR 57 Deel 1 Luik > Durbuy

04 Mei 2010 - 16 Mei 2010

Oefenloopjes

Landen bezocht: