Navigatie Wel? Navigatie Niet? Of toch Wel? Of Nie - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu Navigatie Wel? Navigatie Niet? Of toch Wel? Of Nie - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu

Navigatie Wel? Navigatie Niet? Of toch Wel? Of Nie

Door: willem1952

Blijf op de hoogte en volg Willem

22 Augustus 2010 | Nederland, Amsterdam

Gisteren ben ik bij Bever Zwerfsport Eindhoven naar ’n GPS cursus geweest, nou ja cursus, ’t was meer een goede technische uitleg van de (on)mogelijkheden, interessant en leerzaam maar vooral verhelderend.

De Garmin 450t, Dakota & Oregon die ik als beste keus had (omdat er ’n kaart van West-Europa inzit) viel af omdat ’t scherm verlicht moet zijn, wil je wat zien, conclusie ’n stroomvreter, dus… geschikt voor dagwandelingen, geocaching enz.

De eTrex H heeft ’n soort schotelantenne moet je horizontaal houden, is dus geschikt voor op de fiets.

Wat overblijft is de 60 serie, goed degelijk ding waarvan de 60 ’n energie spaarstand heeft maar eruit gaat omdat er een ander merk processor in zit, maar wel de beste keus zou zijn omdat ie 24 satellieten uitpeilt tegen de nieuwere 14 (kunnen ook andere aantallen geweest zijn maar had 'n pen en papier vergeten;-)) en niet onbelangrijk een vaste antenne heeft zodat je betere ontvangst hebt. Dus de GPS voor meerdaagse wandelingen.

Maar… GPS +/- 400,00, Kaartje Topo Benelux 120,00, Topo Frankrijk 300,00, Topo Spanje is er niet :-)…

Daarbij komt dat je ondanks je GPS toch ’n kaart en ‘n kompas moet hebben voor als ie ’t niet zou doen, dus… Niet dus… Geen GPS voor mij ;-)… Nu niet tenminste wellicht later voor andere tochten, want ik moet eerlijk bekennen dat ’t ook wel “iets” heeft, is ook wel leuk denk ik, maar erg kostbaar, ook na aanschaf omdat je om de zoveel tijd de kaarten moet vernieuwen, dus wellicht ooit na ’n goeie cursus, maar niet nu en niet voor deze tocht.

• 22 Augustus 2010 - 11:48

Engelien:

Geef je (weer) gelijk. Bovendien vind ik het met een kaart veel 'romantischer', en meer een uitdaging. Plus ben ik natuurlijk zo eigengereid als de pest, dus vertrouw ik liever op mezelf dan electronica. Al zijn die apparaatjes best interessant...
    Sterkte!!

• 22 Augustus 2010 - 15:05

Peregrinofrans:

Hallo Willem,
    Al eens nagedacht over de Nokia X6? Dan heb je een telefoon (gsm) fotocamera (5 megapixel) en GPS.
    Via Nopkia OVI kan je kaarten downloaden van heel Europa, kostenloos. Je hebt op dat toestel 32 GB tot je beschikking.
    Mogelijkheden te over, en weinig gewicht, 122 gram, om te dragen! Ook zit er een radio in.
    Succes

• 22 Augustus 2010 - 15:06

Peregrinofrans:

Ik heb iets verkeerd vermeeld, een typfout.
    Via Nokia OVI (moet het zijn)

• 22 Augustus 2010 - 17:44

Willem Ameijde:

Hay PeregrinoFrans Qué tal? Muy bien, hoop ik.

Ben je al op diverse blog’s tegen gekomen, ‘k heb nog niet specifiek aan de x6 gedacht, ik heb al wel bedacht dat we schrijven 2010, we gaan naar de Maan en binnen kort naar Mars, moet er toch ook iets op de markt zijn waarmee ik kan bellen, foto’s maken dagboek bijhouden en t.z.t. versturen, ook Word & Excel of zo iets en opslag mogelijkheid zou handig zijn zodat op later tijdstip verzenden mogelijk is en zodat ik bepaalde bestandjes van m’n PC naar m’n telefoon kan verplaatsen voor onderweg, weegt niet zoveel hé, en eventueel positiebepaling, voor als je ergens met de pootjes omhoog in de bosjes ligt en de Samu belt, zal ‘k maar zeggen. Want dat zou een aanzienlijke gewichtswinst met zich meebrengen namelijk 1 toestel & en 1 lader, scheelt een slok op ’n borrel op de 11.3 kg waar ik nu op zit, kijk daar wordt ik nou blij van ;-)…

Maar… ik krijg over ’t algemeen de kriebels als ik die kleine … knopjes zie waar je je tekst mee moet invoeren…., dus als je van die mierenneukersvingers moet hebben haak ik af want dan druk ik er 6 tegelijk in snap je? Toutch screen…. Brrrrrrr….

Wellicht toch maar ’n potkoot ;-)

Hoe dan ook, ik ga er mee aan de slag bedankt voor je tip.

Willem

• 24 Augustus 2010 - 16:57

Moi, Ik Zelf Dus...:

De Samsung Galaxy heeft ook wel wat ;-)