Harmonia (bij Modra) – Losonec - Reisverslag uit Modra, Slowaakse Republiek van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu Harmonia (bij Modra) – Losonec - Reisverslag uit Modra, Slowaakse Republiek van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu

Harmonia (bij Modra) – Losonec

Door: willem1952

Blijf op de hoogte en volg Willem

29 December 2011 | Slowaakse Republiek, Modra

Oeps stukkie vergeten ;-)

Zaterdag heeft Fouad nog een mooiere route uitgezet van uit het centrum van Bratislava door ’t park via “Slavin Hill” * om verbinding te maken met de E8 en dan de Sultans-Trail markering verderop weer op te pakken, zodat je niet langs de hoofdweg door de voorstad hoeft ‘s avonds hebben we na het eten nog een wandelingetje naar het monument gemaakt en gelijk gekeken of we een goede plaats konden vinden om ’t wegwijzerbord van Catharina te plaatsen, maar dat zal in Bratislava niet eenvoudig zijn zonder de toestemming van de locale overheid, toen we al stikkerend naar Slavin Hill liepen hadden we de sheriff al op ons nek zitten….

* Deze 37 m hoge zuil werd onthuld in 1960 tijdens de 15e viering van de bevrijding van Bratislava door de Sovjet-soldaten. De kolom is bekroond met een soldaat die de vlag van de overwinning. Het oorlogsmemoriaal zit op Slavin Hill, die is gelegen ongeveer 2 km ten noordwesten van de oude stad. De wandeling de heuvel op is vrij steil maar zeker de moeite waard, je wandelt door een chique woonwijk met vele ambassades, maar ook van “vergane glorie”, los daarvan, Slavin Hill biedt een fantastisch uitzicht op Bratislava…

3de wandeldag.: Zondag 18-12-2011 Harmonia (bij Modra) – Losonec

Na het ontbijt worden we weer met ’t busje naar het eindpunt van gisterenavond gebracht, ’t is schitterend weer en ’t heeft vannacht een heel klein beetje gesneeuwd en lekker gevroren, we beginnen gelijk goed, voor ons een redelijk klimmetje wat na een tijdje overgaat in een redelijk stijl klimmetje ruim anderhalf uur omhoog naar de top van de Kukla 564mtr Eva onze gids is van de partij en verteld honderd uit iedere steen weet ze iets over te vertellen, ons tempo kan ze goed bijhouden omdat ze regelmatig met groepen en privé de Hoge Tatra in trekt.

De pijntjes van de eerste twee dagen zijn verdwenen als sneeuw voor de Zon dus ’t gaat lekker, voor Gus iets minder omdat hij last heeft van de blaren op z’n hielen, maar ’t is een bikkel dus hij geeft geen krimp, Fouad heeft weer een busstikker missie met als toegevoegde opdracht een leuk koffietentje zoeken dus we schieten straks zo door de bebouwde kom op naar de koffie, maar dat duurt nog een paar uur, eerst is de uitkijktoren -/+10/12mtr hoog, bovenop de Kukla aan de beurt van waaraf je een schitterend 380grd. uitzicht over de omgeving hebt met name in het noordoosten het kasteel van “Cervený Kamen“ met in het dal voor het kasteel het dorpje Pila, hier boven op de toren staat een orientatie plaat met afstanden waaruit je kunt opmaken wat je ziet.

Door een lokale organisatie zijn hier een aantal houten borden opgehangen met een gebed voor de hikers en een voor het behoud van dit alles voor de toekomst, Eva heeft ze op dat moment wel voor me vertaald maaar ‚k ben de tekst kwijt ik heb een poging gewaagt met Google vertalen maar dat word `m niet dus je zult zelf effe moeten gaan kijken;-) nadat iedereen naar boven is geweest en rond heeft kunnen kijken gaat ‚t weer verder door het gemeleerde loofbos naar beneden richting Pila waar we door Soltan worden opgepikt en bij ´t kasteel “Cervený Kamen“* afgezet, daar aangekomen is het..... ja, ja, koffietijd.... ´t Kasteel gaan we niet in jammer, maar we zijn een route aan het uitzetten en niet op vacantie..... ja maar effe kijken kan toch wel? Heel effetjes..... maar we gaan de bus in en worden gedropt tot waar Fouad gemarkeerd heeft en de bus niet verder kan.

Fouad is het helemaal zat om in´t busje te zitten dus besluit dat hij weer mee loopt, z’n knieen gaan wat beter, ´t is half twee en we hebben nog een flink stuk voor de boeg dus we zetten er flink de pas in, krijgen ´t warm moeten dus gaan afpellen, nadeel is dan dat zodra je stil staat je snel afkoelt dus ik besluit toch maar weer een laag extra aan te doen met als gevolg dat ik het eigenlijk te warm heb, maar ja ieder nadeel...
We dwalen hier en daar wat volgen een tijdje een meanderend beekje maar vinden uiteindelijk toch het paadje wat we wilden volgen,´t wordt inmiddels wel donker ´t is 16:15!! maar dat heeft ook wel wat, enkel als je dan de wegkwijt bent (hé jij daar ... ben je de weg kwijt??) wordt ´t iets moeilijker, niet dat dat een probleem is ware het niet dat het jachtseizoen hier volop aan de gang is en er toch wel veel geknald word, ik vraag me af waarop want we hebben nog geen neus (lees beest) gezien, (een neus wel, want Gus is er bij ;-) dus of ze hebben betere ogen dan wij of ze knallen maar om te knallen, je bent tenslotte op jacht!!

Rond 17:00 zijn we weer bij ´t busje en togen richting hotel LIPA in Stará Turá waar we rond 18:30 aankomen en inchecken, even badderen dan eten in een goed sfeertje waar altijd een hoop onzin wordt verkocht en de route voor de volgende dag wordt besproken, daarna weer gauw slapen, want we hebben morgen een pittig dagje voor de boeg!! Tegenover ’t hotel is een Vineria maar we hebben geen puf om die met een bezoekje te vereren, dus morgen nieuwe ronde nieuwe kansen….

* Kasteel “Cervený Kamen“ Is een 13de eeuws kasteel en is te vinden op een plateau van de Kleine Karpaten in de buurt van het gehucht Pila op ongeveer 37 km van Bratislava. Het is oorspronkelijke een Koninklijke kasteel, en beschermd de Oostenrijks-Hongaarse grens.

• 29 December 2011 - 13:10

Engel:

Wat maak je toch veel mee. Heel leuk, je verhalen.