Cenkov > Obid > Sturovo / Esztergom - Reisverslag uit Esztergom, Hongarije van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu Cenkov > Obid > Sturovo / Esztergom - Reisverslag uit Esztergom, Hongarije van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu

Cenkov > Obid > Sturovo / Esztergom

Door: willem1952

Blijf op de hoogte en volg Willem

18 November 2011 | Hongarije, Esztergom

Donderdag 10 november, Cenkov > Obid > Sturovo / Esztergom helaas de laatste etappe. En alweer schitterend wandelweer.

We wandelen vandaag weer in 2 groepen naar Sturovo / Esztergom, Maria en Ik, Dilaver heeft vandaag afgehaakt en Sedat en Laura. We worden door Pauli net een beetje verkeerd afgezet (zie ik nu op Google Eart) in plaats van in Cenkov bij ’t kerkje, bij de toegangsweg naar de houtzagerij van Cenkov, nu achteraf beter zo omdat we dan de eerste stikker op de rivierdijk kunnen aanbrengen en zo de verbinding naar onze etappe van vandaag gemakkelijker maken voor Sedat en Laura. (Maar als wandelaar mis je nu wel een toch heel erg traditioneel dorpje, dus als je tijd hebt…. Schroom niet deze 1½ kilometer “om” te lopen door van de gemarkeerde route af te wijken)

Vanaf de weg lopen we richting dorp (denken we, was dus niet zo) omdat we weer even een stukje door ’t bos wilde lopen (want dat is zomers wel effe lekker even van die rivierdijk af, de schaduw in) bij de houtzagerij even gevraagd hoe we richting Muzla moeten en daar op aanwijzing van de houthakkers ter plaatse links aan en lopen door het mooie bos (waar om de zoveel tijd een informatiebord staat over de flora en fauna) tot aan het eind om vervolgens bij een zandweg rechtsaf te slaan langs de bosrand waar een stel jagers een jachtuitkijkpost aan het bouwen zijn, tot een ‘picknick plaatsje, een laag tafeltje met een aantal boomstronken om op te zitten, daar rechtdoor door een droge waddie, een door struikgewas omgeven paadje in om op een soort openplek te komen, bij nader inzien een ruïne van een dorpje? concentratiekamp? of iets in die trend, er hangt een onheilspellende, lugubere sfeer, zodanig dat zowel Maria als ik er koude rillingen van hebben, hier moet iets verschrikkelijks gebeurt zijn, veronderstellen we beide, wat precies komen we niet achter, we lopen maar snel door! Ons doel is het Cenkov “Cast” wat op de kaart is aangegeven, we gaan er van uit dat dat een kasteel moet zijn…. Lopend door het bos treffen we een soort oude circuswagentjes op grote wielen aan, waarin een groot aantal bijenkasten staan. Ook veel losse kisten. Jammer genoeg waren er nog maar een paar bewoond, het was duidelijk dat de eigenaar niet meer voor ze zorgde want ze zijn allemaal uitgestorven, Maria zelf hobby imker wordt er door geraakt.

We hebben ‘t mis De ‘Cast’ blijkt een bouwval te zijn, een vervallen boerderij of zo, waar ooit de bewuste imker heeft gewoond, het is duidelijk dat de boer weg is of misschien wel gestorven zonder een opvolger te hebben gehad. Een oranje Skoda stond volledig onder de bramenstruik en wordt door ons pas op het laatste moment opgemerkt.,, we lopen door en komen ongeveer twee kilometer van de plaats waar we zijn afgezet weer op de weg* steken schuin over ’t bos in richting rivierdijk, maar dat pad loopt op een gegeven moment dood, dus terug op onze stappen, markering weghalen om weer ter hoogte van de “Cast” aan de weg te komen en besloten om ongeveer 500 meter de weg te volgen en dan rechtsaf over een landweggetje naar de Donaudijk te lopen...

We besluiten om beneden aan de dijk in het gras ons brood met ’t lekkers dat we gisteren bij Zuzana gekocht hadden te verorberen, waarna we aangesterkt, maar met erg veel zin in een warm bakkie thee of koffie, (ik had op ’t laatste moment m’n thermoskannetje van ‘n ½ liter thuis gelaten, omdat ‘n ½ litertje voor 6 man…. ’n beetje weinig is… tip voor de volgende x iedereen ’n thermoskannetje meebrengen!!) de Donau dijk op gaan om deze ca. 5,5 km te volgen, ’t tempo zit er goed in dus we schieten weer lekker op, we lopen langs mooie uiterwaarden en binnendijks heb je een wijds uitzicht. Bij het spuisluisje van Obid gaan we de dijk af ’t strand op om de Donau eens goed van dichtbij te bekijken en foto’s te maken, dat is mogelijk omdat de waterstand op de Donau nu extreem laag is, vanaf de dijk zie je ’t dorpje Obid liggen, en moet je hier dus kiezen of je de dijk blijft volgen en bij ’t gigantische industrieterrein rondom de papierfabriek uitkomt of ’t dorp inloopt en net voordat je het dorpje uit bent rechtsaf de Donauradweg volgt zodat je door akkerland achter de papierfabriek om in Zeleznicny-rad op de hoofdweg uit te komen c.a. 2 kilometer voor Sturovo***, hier loopt wel een goed voet/ fietspad wij besluiten dat dit de beste optie is en besluiten dus naar Obid te lopen. Schattig dorpje maar ’t cafeetje is jammer genoeg gesloten! Dus weer geen koffie .

Maar ’t is inmiddels 14:30 en we waren gezamenlijk overeengekomen dat we rond deze tijd zouden worden opgepikt zodat we ook nog naar de Basiliek van Estergom**** konden, dus we kwamen gelijk met ’t busje bij de kerk aan, na overleg met ’t busje de Donauradweg gevolgd zodat we bij intersecties konden stikkeren, dus de hele etappe tot Sturovo, waar we eenmaal bij ’t hotel aangekomen 16:00** even de spullen op de kamer dumpen en m’n andere schoenen aangedaan om vervolgens in gestrekte draf in het uur dat ons rest voordat het donker wordt al stikkerend door ’t centrum te lopen om foto’s te nemen.

We halen de Donau Promenade inderdaad in ’t laatste daglicht, wat geen onaardige foto’s oplevert, maar de Basiliek bij daglicht zit er niet meer in…. Jammer maar helaas, wordt dus terug komen!!!

Na de foto sessie besluiten we om toch nog naar Estergom****** te gaan en gaan op zoek naar een mogelijkheid om op de meer dan 500 meter lange “Marie Valeriebrug”***** over de Donau te komen en stikkeren door tot aan de trappen waarmee je naar de Basiliek kunt. Estergom was betoverend mooi mede omdat ’t al donker was en moet uiteraard ook nog een keer bezocht worden.

* Je kunt dit stukje dus gewoon overslaan door de dijk te blijven volgen!!! Als je dat zou
willen heet dat…

** Dit soort activiteiten vergt toch altijd meer tijd dan je denk!

*** Sturovo De stad werd in de prehistorie al bewoond, dankzij de gunstige ligging. Op een gegeven moment, was het een belangrijke rivier oversteek plaats. De eerste schriftelijke vermelding van de stad is vanaf 1075 onder de naam Kakath. Nadat de Turken de stad in 1541 samen met Esztergom veroverden viel deze onder de Ottomaanse heerschappij. Vele pogingen om de stad te heroveren op de Turken volgde, maar ze waren niet succesvol, behalve in de periode 1595-1605, toen de Turken de slag verloren bij Párkány, die werd aangeduid als Cierdelen tijdens de Ottomaanse heerschappij.

****De Basiliek van Esztergom is het grootste kerkgebouw in Hongarije. Op de plek van de huidige kerk stond de oude kerk waarin de heilige Stefanus I in 1000 tot koning werd gekroond en zo Hongarije een staat werd in Europa. Deze oude kerk is verwoest. Van deze kerk is nog bewaard gebleven de met rood marmer bedekte Bakócz-kapel. De huidige kerk is gebouwd tussen 1821 en 1856 met de Sint Pieter in Rome als voorbeeld. De classicistische Basiliek is 118 meter lang en 72 meter hoog. In de kerk ligt volgens de Hongaren, de grootste en kostbaarste schatkamer van Europa. De tentoonstelling heeft koninklijke en kerkelijke goud- en zilverwerken van de 9e eeuw tot aan nu: de gotische Suky-kelk en de gouden monstrans van koning Mátyás Corvinus Hunyady. De koepel kan beklommen worden evenals de toren.

*****De Marie Valeriebrug is een meer dan 500 meter lange brug over de Donau, die de steden Sturovo (Slowakije) en Esztergom (Hongarije) met elkaar verbindt. De brug is vernoemd naar prinses Marie Valerie van Oostenrijk-Hongarije. De brug dateert oorspronkelijk uit 1895 en is ontworpen door ingenieur Janos Feketeházy, wiens naam ook aan verschillende andere Donaubruggen is verbonden

******Esztergom is een stad met ruim 30.000 inwoners in het noorden van Hongarije, op ongeveer 50 km afstand van Boedapest en gelegen aan de Donau, die hier de grens met Slowakije vormt. Het is een van de oudste steden van Hongarije: sinds de 11de eeuw is het de zetel van een Aartsbisdom. In deze bisschoppelijke hoofdstad van Hongarije staat dan ook de grootste kerk van het land.

De eerste bij name bekende bewoners van deze plek waren de Kelten, die rond het begin van de jaartelling werden opgevolgd door de Romeinen die hier de nederzetting Solva stichtten, als onderdeel van hun limes (Romeins voor grenzen) langs de Donau. Rond 500 vestigden zich Slaven in deze streek: uit hun taal is mogelijk de naam Esztergom afkomstig. Deze werd in 1079 voor het eerst genoemd, toen de Magyaren hier inmiddels regeerden. Sinds zij Hongarije eind 9e eeuw in bezit hadden genomen, was Esztergom de voornaamste residentie van de vorsten van het huis Arpád. Het moet grootvorst Géza zijn geweest die de heuvel, waar al eerder een Kletische nederzetting en een Romeinse castrum hadden gelegen, als verblijfplaats koos. Esztergom werd daarmee de eerste hoofdstad van de jonge staat Hongarije. Vorst Géza liet zich op latere leeftijd tot christen dopen en zijn zoon werd rond het jaar 1000 als Stefan I van Hongarije de eerste christenkoning. Hij is het geweest die het aartsbisdom stichtte en binnen de burcht een Kathedraal liet bouwen.
De burcht kwam in 1198 in handen van de aartsbisschop: vanaf 1256 bevond zich hier definitief geen Koninklijke residentie meer. De stad bleef het geestelijke centrum van Hongarije, totdat ze in 1543 in handen viel van het Ottomaanse Rijk. De aartsbisschop week in dat jaar uit naar Nagyszombat (nu Trnava in Slowakije). In 1686 verdreven de Habsburgers de Turken uit de stad, maar pas in 1820 keerde de aartsbisschop er terug. Twee jaar later begon de bouw van de huidige basiliek.

• 18 November 2011 - 13:55

Engel:

Heerlijk, je verhalen. Nu ga ik weg - Goa wacht!