Etappe Nové Zámky – Komoca - Reisverslag uit Nové Zámky, Slowaakse Republiek van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu Etappe Nové Zámky – Komoca - Reisverslag uit Nové Zámky, Slowaakse Republiek van Willem Ameijde - WaarBenJij.nu

Etappe Nové Zámky – Komoca

Door: willem1952

Blijf op de hoogte en volg Willem

14 November 2011 | Slowaakse Republiek, Nové Zámky

Maandag 07-11-2011 Etappe Nové Zámky – Komoca, wederom prachtig weer!

We rijden met het busje naar Nové Zámky* gebracht om vervolgens de markering naar Komoca aan te brengen, maar als we door ’t stadje banjeren komen we langs een Turkse Dönner zaak waar we uiteraard even naar binnen gaan, we lopen tenslotte de Sultan Trail, de eigenaar wordt opgetrommeld en nadat we thee gedronken hebben en ’n stikker geplakt, nemen we weer afscheid, krijgen nog wel een rondleiding door de voetgangersstraat waar een tijdslijn is aangebracht middels bronzen platen in de stoep, en langs een overblijfsel van de vestingwal uit 1600&, doordat we regelmatig contact hebben met deze en gene schiet ’t niet zo hard op als nodig zou zijn om de doelstellingen te halen.

Eenmaal uit de stad komen we weer in een schitterend stukje natuur waar we al gauw de rivier de Nitra** bereiken die we stroomafwaarts volgen richting Komoca, als we op een gegeven moment over ’t riviertje gaan komen we bij restaurant “Berek” ziet er vrij nieuw uit en is in de traditionele stijl gebouwd (zoals de houten kerkjes in ’t Tatra gebergte) maar aangezien we vanochtend veel tijd hebben verloren in Nové Zamsky zit een pitstop er jammergenoeg voor ons niet in, als we bij ’t kerkje van Komoca komen staat onze trouwe buschauffeur Pauli ons al weer op te wachten om naar ’t hotel te gaan, maar eerst brengen we nog even een bezoekje aan de watermolen in Kolarovo, waar we kennis maken met de vriendelijke Molenaar Ivan, er is een jongedame aanwezig om te tolken dus das ocq wel handig, we spreken af dat als we de volgende dag hier rond een uur of tien komen aangewandeld, we een bakkie doen en hij worst kaas en brood voor de lunch heeft zodat we dat kunnen meenemen, na veel gebabbel en ’n biertje gaan we met ’t busje naar ’t hotel.

Vandaag een aantal Reeën en Fazanten gespot…

**Nové Zámky (in het Hongaars: Érsekújvár, in het Turks: Uyvar) is een stadje in het zuiden van Slowakije met ruim 41.000 inwoners. De stad ligt op de Donauvlakte en was vroeger een belangrijke vesting. De gemeente omvat de oorspronkelijke stad Nové Zámky en het dorp Nový Gúg. De plaats ontstond in de zestiende eeuw naast een burcht die ter bescherming tegen de Turken was gebouwd. In 1571 wordt de plaats voor het eerst genoemd, als Uyuar.

Tussen 1537 en 1581 werd de burcht verbouwd tot een zeshoekige vesting, die terug te vinden in het wapen van Nové Zámky. Na talrijke mislukte pogingen slaagden de Turken er in 1663 in de vesting te veroveren, om deze vervolgens 22 jaar te bezetten.

Later speelde de vesting een belangrijke rol bij diverse anti- Habsburgse opstanden, waarna het in 1724/1725 door Koning Karel VI werd gestript, om te voorkomen dat anderen de vesting als basis zouden kunnen gaan gebruiken. Tot 1918 behoorde de stad tot het Koningkrijk Hongarije, daarna tot het nieuwe Tsjecho-Slowakije en tussen 1938 en 1945 weer tot Hongarije. Gedurende die tijd, in de 2de Wereldoorlog, was de stad doelwit van diverse geallieerde bombardementen, waarbij ze zwaar werd getroffen.

** De Nitra ontspringt in de Malá Fatra en verenigt zich na 197 kilometer met de Váh

• 14 November 2011 - 16:35

Engel:

Een leuk plekkie. Je komt niets te kort, merk ik wel.

• 15 November 2011 - 09:48

Willem Van Ameijde: